Maciej Zień. Mojo
18 kwietnia 2019
“Maciej Zień. Mojo” – otwarcie wystawy w Łazienkach Królewskich
7 maja 2019
Pokaż wszystkie

Mojo Macieja Zienia / Jesień-Zima 2019/20

24 kwietnia 2019 r. – W Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie Maciej Zień przedstawił swoją najnowszą kolekcję, zatytułowaną „Mojo”. W letniej rezydencji Stanisława Augusta Poniatowskiego – ostatniego króla Polski, projektant zaprezentował trzydzieści pięć sylwetek nawiązujących do bogatych zbiorów malarstwa i rzeźb oraz do klasycystycznej architektury obiektu. Pokaz otworzyła topmodelka Charlotte Tomaszewska, twarz kampanii kolekcji projektanta na obecny sezon.

„Mojo” to próba wyobrażenia, jak wyglądałby styl życia współczesnej mieszkanki pałacu. W tej niezwykle romantycznej kolekcji projektant odzwierciedla jej rytm dnia, od niespiesznego poranka przez wypełnione służbowymi obowiązkami popołudnie, po wieczorne wielkie wyjście. Wszystkie trzy odsłony kolekcji to hołd złożony kobiecości i klasycznemu pięknu.

– Najnowszą kolekcją wyruszam w sentymentalną podróż. Blisko dwie dekady temu właśnie w Łazienkach miałem swój pierwszy profesjonalny pokaz. Dziś powracam do nich, także w wymiarze symbolicznym. Mimo wielu inspiracji, które na przestrzeni lat towarzyszyły mi w pracy twórczej, sztuka nadal pozostaje bowiem najważniejszą z nich – mówi Maciej Zień.

Tytułowe „Mojo”, zaczerpnięte z piosenki gościa specjalnego pokazu – tria Sorry Boys – oznacza talent, dar czy urok, ale też magiczny talizman. Stąd kolekcja nasycona jest symboliką. To motywy nawiązujące do astrologii, licznie występujące także w malarstwie ściennym Pałacu na Wyspie. U Macieja Zienia przyjmują zarówno formę literalną, jak w przypadku zodiakalnego lwa, wytłoczonego na jednej z żakardowych sukni, jak i metaforyczną – w aplikacjach z opalu będącego amuletem bliźniąt czy charakterystycznej dla byka czerwieni. Symbolizujące tajemnicę i niewinność perły znajdziemy na sukniach i w dodatkach. Alegorie z rycin i obrazów eksponowanych w Łazienkach odzwierciedlono z kolei w naniesionych na jedwabie kolażach.

Autorką kolaży jest Rita Zimmermann, znana ze współpracy z marką Gucci czy zespołem Clean Bandit. W tych unikatowych, małych dziełach sztuki artystka przetworzyła cyfrowo fragmenty rzeźb, malarstwa i grafik, bawiąc się ich skalą i żartobliwie kompilując. Dzięki temu przywodzą na myśl twórczość surrealistów i wnoszą do kolekcji szczyptę humoru.

W kontrze do powściągliwej kolorystyki, opartej na czerni i bieli, jedynie urozmaiconej żywymi akcentami czerwieni, żółci, kobaltu czy cyjanu, projektant zdecydował się na spektakularną ornamentykę z dominującymi wzorami floralnymi oraz na luksusowe tkaniny. Wrażenie robią muśliny, w tym trójwarstwowe z lureksową nitką, połyskujące welury, szlachetne wełny, jedwabie z nadrukami oraz jedwabne żakardy.

„Mojo” to krawiectwo najwyższej próby. Laserowo wycinane kwiaty, w połączeniu z misternym haftem, sprawiają wrażenie trójwymiarowych. Ręcznie wykonane aplikacje to ukłon w stronę haute couture. Znakomicie skrojony welurowy garnitur i marynarki smokingowe z wełny, wykończone satyną Duchesse, zachwycają kunsztem i precyzją rzemiosła.

W kolekcji nie mogło zabraknąć sukni koktajlowych i wieczorowych, znaku firmowego projektanta. Wyróżnia się suknia z motywem liści, z golfem i peleryną zapożyczoną z trenczu. Uwagę zwracają również utrzymane w duchu „New Look” gorsetowe kreacje bez ramiączek, w tym suknia inspirowana wodą Perlage, jednego z partnerów pokazu. Wyjątkowym modelem jest też żakardowa suknia ze zdobieniami w eklektycznym stylu chinoiserie.

„Mojo” to jednak również tak oryginalne sylwetki, jak luksusowe, jedwabne pidżamy i nonszalancki szlafrok z piór, mający szansę stać się nowym klasykiem projektanta. Klasą samą dla siebie jest zaś jedwabna, ręcznie haftowana suknia ślubna. Transparentna, z zabudowanym dekoltem i wykończona golfem urzeka jednocześnie skromnością i zmysłowością.

Kolekcję uzupełniają biżuteryjne akcesoria. Szkatułkowe torebki, ozdobione perłami spinki do włosów i kolczyki w kształcie pawich piór sprawiają, że „Mojo” to kolekcja wystawna i zrealizowana z rozmachem. Akcentuje ją także stworzona specjalnie na potrzeby pokazu linia butów Baldowski by Zień. Czółenka z piętami pokrytymi strusimi piórami, niebotycznie wysokie kozaki ze skóry czy szpilki z satynowymi kokardami to tylko niektóre z wyróżniających się modeli.

Podkreślający zmysłowość kolekcji eteryczny, porcelanowy makijaż wykonano profesjonalnymi kosmetykami Neo Make Up. Za fryzury odpowiedzialna była marka Kemon. Wyjątkową dekorację wybiegu – rzeźby z czekolady, nawiązujące do dzieł sztuki w Łazienkach Królewskich – dostarczył partner pokazu, marka Wedel.

Od 7 maja do 7 czerwca 2019 r. kolekcję będzie można oglądać na ogólnodostępnej wystawie na pierwszym piętrze Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

***

Pokaz mody kolekcji Maciej Zień: ”Mojo”.

Autor kolekcji: Maciej Zień, stylizacja i casting pokazu: Mateusz Opaciński, produkcja: Klaudia Bartmańska, Eltoro, choreografia: Waldemar Szymkowiak, projekty graficzne kolaży: Rita Zimmermann, oświetlenie: Aleksander Prowaliński, zdjęcia: Filip Okopny, materiały filmowe: Piotr Dębski, muzyka: Sorry Boys, oprawa muzyczna: DJ Sinicz – Andrzej Siniarski, make up: NEO Make Up, fryzury: KEMON, manicure: Pardon My French, atelier: Anna Maciak, Aleksandra Malinowska, Aleksandra Dubińska, Svitlana Lysenko, Sebastian Miszczak.

Doradztwo PR: Questia Communications Management Consultants, Anna Pruszanowska.

***

Wystawa kolekcji „Maciej Zień. Mojo”:

Partner pokazu mody i wystawy: Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.

Kurator wystawy: Anna Walewska, mecenas wystawy: Perlage, manekiny: Antares, projekt graficzny plakatu: Rita Zimmermann.

Patroni medialni wydarzeń: Elle, Elle Decoration, Gala, Ströer.

Sponsorzy: Baldowski, Baziółka, E. Wedel, Fargotex, Kemon, Kochańscy i Partnerzy, Land Rover, Mattel, Milagro, NEO Make Up , Pardon My French , Perlage, , Radzikowska Clinic.