MOJO MACIEJA ZIENIA / JESIEŃ-ZIMA 2019/20
Autor kolekcji: Maciej Zień,
stylizacja i casting pokazu: Mateusz Opaciński,
produkcja: Klaudia Bartmańska, Eltoro,
choreografia: Waldemar Szymkowiak,
projekty graficzne kolaży: Rita Zimmermann,
oświetlenie: Aleksander Prowaliński,
zdjęcia: Filip Okopny,
materiały filmowe: Piotr Dębski,
muzyka: Sorry Boys,
oprawa muzyczna: DJ Sinicz – Andrzej Siniarski,
make up: NEO Make Up,
fryzury: KEMON,
manicure: Pardon My French,
atelier: Anna Maciak, Aleksandra Malinowska, Aleksandra Dubińska, Svitlana Lysenko, Sebastian Miszczak.
Doradztwo PR: Questia Communications Management Consultants, Anna Pruszanowska.
Wystawa kolekcji „Maciej Zień. Mojo”:
Partner pokazu mody i wystawy: Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.
Kurator wystawy: Anna Walewska,
Mecenas wystawy: Perlage,
Manekiny: Antares,
Projekt graficzny plakatu: Rita Zimmermann.
Patroni medialni wydarzeń: Elle, Elle Decoration, Gala, Ströer.
Sponsorzy: Baldowski, Baziółka, E. Wedel, Fargotex, Kemon, Kochańscy i Partnerzy, Land Rover, Mattel, Milagro, NEO Make Up , Pardon My French , Perlage, , Radzikowska Clinic.
24 kwietnia 2019 r. – W Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie Maciej Zień przedstawił swoją najnowszą kolekcję, zatytułowaną „Mojo”. W letniej rezydencji Stanisława Augusta Poniatowskiego – ostatniego króla Polski, projektant zaprezentował trzydzieści pięć sylwetek nawiązujących do bogatych zbiorów malarstwa i rzeźb oraz do klasycystycznej architektury obiektu. Pokaz otworzyła topmodelka Charlotte Tomaszewska, twarz kampanii kolekcji projektanta na obecny sezon.
„Mojo” to próba wyobrażenia, jak wyglądałby styl życia współczesnej mieszkanki pałacu. W tej niezwykle romantycznej kolekcji projektant odzwierciedla jej rytm dnia, od niespiesznego poranka przez wypełnione służbowymi obowiązkami popołudnie, po wieczorne wielkie wyjście. Wszystkie trzy odsłony kolekcji to hołd złożony kobiecości i klasycznemu pięknu.
– Najnowszą kolekcją wyruszam w sentymentalną podróż. Blisko dwie dekady temu właśnie w Łazienkach miałem swój pierwszy profesjonalny pokaz. Dziś powracam do nich, także w wymiarze symbolicznym. Mimo wielu inspiracji, które na przestrzeni lat towarzyszyły mi w pracy twórczej, sztuka nadal pozostaje bowiem najważniejszą z nich – mówi Maciej Zień.
Tytułowe „Mojo”, zaczerpnięte z piosenki gościa specjalnego pokazu – tria Sorry Boys – oznacza talent, dar czy urok, ale też magiczny talizman. Stąd kolekcja nasycona jest symboliką. To motywy nawiązujące do astrologii, licznie występujące także w malarstwie ściennym Pałacu na Wyspie. U Macieja Zienia przyjmują zarówno formę literalną, jak w przypadku zodiakalnego lwa, wytłoczonego na jednej z żakardowych sukni, jak i metaforyczną – w aplikacjach z opalu będącego amuletem bliźniąt czy charakterystycznej dla byka czerwieni. Symbolizujące tajemnicę i niewinność perły znajdziemy na sukniach i w dodatkach. Alegorie z rycin i obrazów eksponowanych w Łazienkach odzwierciedlono z kolei w naniesionych na jedwabie kolażach.
Autorką kolaży jest Rita Zimmermann, znana ze współpracy z marką Gucci czy zespołem Clean Bandit. W tych unikatowych, małych dziełach sztuki artystka przetworzyła cyfrowo fragmenty rzeźb, malarstwa i grafik, bawiąc się ich skalą i żartobliwie kompilując. Dzięki temu przywodzą na myśl twórczość surrealistów i wnoszą do kolekcji szczyptę humoru.
W kontrze do powściągliwej kolorystyki, opartej na czerni i bieli, jedynie urozmaiconej żywymi akcentami czerwieni, żółci, kobaltu czy cyjanu, projektant zdecydował się na spektakularną ornamentykę z dominującymi wzorami floralnymi oraz na luksusowe tkaniny. Wrażenie robią muśliny, w tym trójwarstwowe z lureksową nitką, połyskujące welury, szlachetne wełny, jedwabie z nadrukami oraz jedwabne żakardy.
„Mojo” to krawiectwo najwyższej próby. Laserowo wycinane kwiaty, w połączeniu z misternym haftem, sprawiają wrażenie trójwymiarowych. Ręcznie wykonane aplikacje to ukłon w stronę haute couture. Znakomicie skrojony welurowy garnitur i marynarki smokingowe z wełny, wykończone satyną Duchesse, zachwycają kunsztem i precyzją rzemiosła.
W kolekcji nie mogło zabraknąć sukni koktajlowych i wieczorowych, znaku firmowego projektanta. Wyróżnia się suknia z motywem liści, z golfem i peleryną zapożyczoną z trenczu. Uwagę zwracają również utrzymane w duchu „New Look” gorsetowe kreacje bez ramiączek, w tym suknia inspirowana wodą Perlage, jednego z partnerów pokazu. Wyjątkowym modelem jest też żakardowa suknia ze zdobieniami w eklektycznym stylu chinoiserie.
„Mojo” to jednak również tak oryginalne sylwetki, jak luksusowe, jedwabne pidżamy i nonszalancki szlafrok z piór, mający szansę stać się nowym klasykiem projektanta. Klasą samą dla siebie jest zaś jedwabna, ręcznie haftowana suknia ślubna. Transparentna, z zabudowanym dekoltem i wykończona golfem urzeka jednocześnie skromnością i zmysłowością.
Kolekcję uzupełniają biżuteryjne akcesoria. Szkatułkowe torebki, ozdobione perłami spinki do włosów i kolczyki w kształcie pawich piór sprawiają, że „Mojo” to kolekcja wystawna i zrealizowana z rozmachem. Akcentuje ją także stworzona specjalnie na potrzeby pokazu linia butów Baldowski by Zień. Czółenka z piętami pokrytymi strusimi piórami, niebotycznie wysokie kozaki ze skóry czy szpilki z satynowymi kokardami to tylko niektóre z wyróżniających się modeli.
Podkreślający zmysłowość kolekcji eteryczny, porcelanowy makijaż wykonano profesjonalnymi kosmetykami Neo Make Up. Za fryzury odpowiedzialna była marka Kemon. Wyjątkową dekorację wybiegu – rzeźby z czekolady, nawiązujące do dzieł sztuki w Łazienkach Królewskich – dostarczył partner pokazu, marka Wedel.
Od 7 maja do 7 czerwca 2019 r. kolekcję będzie można oglądać na ogólnodostępnej wystawie na pierwszym piętrze Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie.